onsdag 16 februari 2011

Dan efter dan

Idag vaknade jag efter en lite rörig natt där jag sov någon timme och sen hade ett vakenpass lika länge. Jag fick en dos smärtstillande och några påsar näringsdropp och pencillindropp i förebyggande syfte.
Vid lunchtid fick jag börja med att dricka vatten. Ett glas på 175 ml skulle ner i nya magen på fyra timmar.
Det gick bara fint. En kompis som gjorde samma operation på ett annat sjukhus för drygt ett år sedan kom överraskande upp och hälsade på här i "landet ingenstans". Ett trevligt avbrott i sjukhusvistelsen.
Den övriga dagen tillbringade jag med att gå korridoren upp och ner för att få igång blodcirkulation och mage. Mellan varven var det lyckligtvis Alpina VM.

Jag måste säga att jag hade mer ont av droppet på handen än av magen. Sen kajkar ryggen ihop av att ligg-sitta i sjukhussängen märkligt nog. När min kompis hade gått lade jag mig på sängen för att läsa lite. Jag slocknade direkt och sov två timmar. Höll inte på att ta mig upp sen heller, men insåg att jag skulle få problem med nattsömn om jag inte masade mig upp.

Kvällen tillbringades med svartvinbärsdryck och alvedon muntablett. Jag fick en riktig humördipp och kände mig som en liten ledsen unge. Jag orkade inte ens prata med dem därhemma, inte min man, inte min kompis.
Sms är som sagt var bra ibland. En extrakudde under rumpan och ryggen, en ny blodproppsförebyggande spruta och en avedon senare sov jag gott. Ja, i ungefär tre timmar. Sen var det kört!

Jag var upp på toa, jag vred och vände, jag tittade på klockan. Jag tänkte ringa efter en smärtstillande men det var sån rush i korridoren där det var väldigt mycket ringande, så jag kom liksom av mig. Framåt fem somnade jag igen och när de kom vid 6-tiden för temptagning var jag helt död.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar